Tisíce dárků a objetí. Ježíškova vnoučata se těší z nárůstu osobních návštěv osamělých seniorů
Nadační fond Českého rozhlasu má za sebou sedmý ročník projektu pro osamělé seniory. Letos se do Ježíškových vnoučat zapojila 552 zařízení, která vložila do seznamu bezmála deset tisíc přání. Z nich 859 přání zážitkových a nejčastěji pak věcná přání do 500 korun. Splněné přání osamělým seniorům darovalo na 7 900 dárců. Do finanční sbírky Ježíškových vnoučat přispělo 25 tisíc dárců celkovou částkou 6,5 milionu korun.
Ježíškova vnoučata jsou projekt určený primárně těm dříve narozeným, kteří se netěší ze zájmu rodiny. O Vánocích, ale i v průběhu celého roku. Nejčastějšími důvody bývají bezdětnost, špatné rodinné vztahy nebo potomci žijící v zahraničí. Výběr seniorů, kteří mohou směrem k dárcům vyslovit své přání, je na pracovnících domovů seniorů, domovů s pečovatelskou službou, stacionářů a organizací pomáhajících seniorům, kteří životní situaci a rodinné vztahy klientů znají nejlépe. Přesto se každoročně objevovaly připomínky některých Ježíškových vnoučat, která se v domově při předávání s rodinou setkala nebo senior o rodině vyprávěl. „Samotu někdy velice rádi vyhledáváme, osamělost je ale pocit, který bolí, trápí a jen těžko se s ním člověk vyrovnává, když navíc tráví podzim svého života mezi čtyřmi stěnami, které nedýchají vzpomínkami na rodinu a blízké. Osamělost je pocit, o kterém se těžko povídá. A Ježíškova vnoučata otevírají příležitost takový rozhovor započít. V popisu přání zadávaných do našeho seznamu nechceme často složité rodinné vztahy a křivdy popisovat, proto jsme přidali k popisu přání také výběr jedné z možností zdůvodnění přání, která vysvětlí motivaci pro zapojení dámy či pána do Ježíškových vnoučat, ta však zůstává dárcům nezveřejněná, ale my máme větší jistotu, že ochota dárců nebude zneužita. Protože na vzájemné důvěře Ježíškova vnoučata už sedmým rokem stojí,” vysvětluje ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová.
Osamělí senioři žijící doma jako téma uplynulého ročníku
Další novinkou letošního ročníku bylo větší zapojení organizací, které pečují o seniory žijící doma. Protože právě tam bývá pocit osamělosti často nejtíživější. Mezi přáními se tak letos objevovalo například dřevo na zimu nebo náhrada za vysloužilou spotřební elektroniku denní potřeby. Typ přání seniorů žijících v zařízení sociálních služeb zůstal podobný těm z předchozích ročníků. Objevovala se velmi skromná přání jako zvoneček na noční stolek, dobroty, deka nebo tepláky. Tím vůbec nejskromnějším přáním bylo “zažít ten pocit vánočního překvapení u rozbalení dárku. Přál bych si jakoukoli maličkost, aniž bych tušil, co by to mohlo být,” od 75letého pana Ladislava. Velké oblibě se letos těšila přání zážitková. Jak ze strany seniorů, tak dárců. Jízda kamionem, závodním autem, zabíjačka, návštěva cukrárny, striptýz, koncert, posezení u postele s knížkou, výlet za památkami, kosmetická péče pro dámy v domově nebo třeba fotbalový zápas. Zážitková přání přinášejí do domova často zážitek nejen obdarovanému, ale i jeho sousedům. A hlavně také vybízejí k osobních setkání, ze kterých často vzejdou dlouhodobá přátelství.
"Rozhlasáci" ani letos nezklamali. Zařídili i setkání s českým prezidentem!
Pro letošní ročník pravděpodobně nejvýjimečnějším přáním bylo splněné přání stoleté paní Heleny setkat se prezidentem České republiky Petrem Pavlem.Ten do domova pro seniory Pod Skalkou se svou chotí Evou skutečně přijel a s paní Helenou strávili v soukromí a klidu oboustranně příjemný čas plný laskavého humoru a rozprávění o rodině, životě, hudbě, motorce i kočkách. Toto nelehké přání splnili pracovníci Českého rozhlasu Radiožurnál, kteří se stávají Ježíškovými vnoučaty každoročně. Stejně jako další kolegové z rozhlasu, kteří přivážejí seniorům hmotná přání, ale i zážitky. Jako například Český rozhlas Dvojka, který přijel za obyvateli domu Pečovatelské služby Prahy 4 s pořadem Blízká setkání, který se odtud i živě vysílal. Se stejnou houževnatostí a laskavostí přistupují k projektu i zaměstnanci regionálních stanic, jejichž reportáže z plnění přání jsou k nalezení na webu projektu. Patnáctidílný seriál Českého rozhlasu Dvojka Kouzlo Ježíškových vnoučat pak v aplikaci můjRozhlas. Všem zmiňovaným “rozhlasákům” patří velký dík.
Z Prahy až na severní pól - s věrnými partnery jde vše!
Vedle dárců a pracovníků domovů sehráli i letos velkou roli ve výsledné radosti partneři projektu. Mezinárodní přepravní společnost DHL Express bezplatně rozvezla seniorům 1300 dárků z recepcí DHL Express nebo poboček Českého rozhlasu. Kurýři DHL Express najezdili po celé zemi s dárky od Ježíškových vnoučat 4 600 kilometrů. Urazili tak vzdálenost větší než z Prahy na severní pól. Seniorům letos vezli především klasické dárky, jako jsou papuče, ponožky, oblečení, povlečení, deky, sladkosti, našly se tam i dárky pro kutily – kleště, kalafuna, zvětšovací sklo nebo sada dlát na dřevo. Ježíškovi přišla také velká poptávka po relaxačních předmětech, zájem byl o mandaly, masážní chodníčky nebo aroma lampy. "Naši kurýři mívají v prosinci plné ruce práce s doručováním vánočních zásilek, i přesto se vždy těší na spolupráci s Ježíškovými vnoučaty. To, že jsme letos pomohli splnit 1300 přání, je skvělý pocit,“ říká Luděk Drnec, generální ředitel a jednatel DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
Partner Ježíškových vnoučat Kaufland ČR uspořádal na setkání zaměstnanců sbírku, ze které putovalo 154 200 Kč na splnění šesti přání polohovacích křesel pro seniory. Škoda Auto umožnila hned několik nezapomenutelných zážitků seniorům ve výrobním závodě, ve Škoda Muzeu i v Národním divadle.
Dlouholetý partner Ježíškových vnoučat, portál Slevomat, letos udělal speciální sbírku na podporu devíti organizací pomáhajícím seniorům, ve které se mu podařilo získat díky více než 21 tisícům dárců 2 371 796 Kč. „Devět organizací, devět jedinečných služeb pro seniory a devět témat, která se někdy snažíme v kontextu stáří nevnímat, byť jsou jeho nedílnou součástí. A my jsme rádi, že je díky našim zákazníkům můžeme podpořit a mluvit o nich s veřejností. Tím, že jsme společně s Ježíškovými vnoučaty vzali tyto organizace pod svá křídla, umožnili jsme jim soustředit se na práci se seniory a ve prospěch seniorů, nikoliv na shánění financí,“ doplňuje za Slevomat Barbora Kejvalová.
Šest milionů korun od dárců zaplatí nákladná přání, ale i celoroční podporu seniorů a pečujícího personálu
V součtu se na kontě Ježíškových vnoučat sešlo 6,5 milionu korun. O rozdělení peněz ze sbírky bude Nadační fond Českého rozhlasu již tradičně informovat dárce na přelomu únoru a března. Do té doby je jeho hlavním úkolem zakoupení nákladných přání ze seznamu seniorů, která nebyla v možnostech a silách jednotlivců. Řeč je zejména o kompenzačních pomůckách, které není možné hradit ze zdravotního pojištění či příspěvků úřadu práce. Zůstatková částka poté ukáže, jaké aktivity bude v letošním roce možné podpořit. I nadále chtějí organizátoři Ježíškových vnoučat cílit celoroční pomoc na oblíbené animoterapeutické návštěvy seniorů, zážitky s virtuálními brýlemi, které umožňují i klientům upoutaným na lůžko zažívat dobrodružství, na podporu duší aktivních seniorů skrze pravidelné doručování kvalitního čtení, sexuální potřeby dříve narozených prostřednictvím profesionálních asistenčních služeb, nákupy kvalitního jídla sociálně slabým seniorům žijícím doma, důstojné odcházení v hospicové péči, ale také na komplexní a celoroční podporu pečujícího personálu sociálních zařízení, jehož pohoda je pro spokojenost seniorů klíčová.