Osmý ročník projektu Ježíškova vnoučata poukázal na vznik dalších nových přátelství

15. leden 2025

Osmý ročník projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu poukázal na vznik dalších nových přátelství. Někteří senioři už díky Ježíškovým vnoučatům nejsou osamělí. Počet přání seniorů se totiž snížil téměř o třetinu a mohou za to zejména návraty dárců z předchozích ročníků, díky kterým už se přání některých seniorů do seznamu Ježíškových vnoučat vůbec nedostanou. Počet zapojených sociálních zařízení oproti loňskému ročníku naopak narostl.

„Úspěch osmého ročníku Ježíškových vnoučat ukazuje, že lidem nejsou osudy osamělých seniorů lhostejné a mají chuť se zapojovat i jinak a hlavně častěji než jen v období Vánoc. Jsem rád, že Český rozhlas společně s Nadačním fondem ČRo stojí za projektem, jenž přináší radost do života mnoha seniorů a díky kterému vznikají dlouhotrvající přátelství,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Nejčastějšími důvody osamělosti starých lidí nejen v sociálních zařízeních bývají bezdětnost, špatné rodinné vztahy nebo potomci žijící v zahraničí. Směrem k dárcům můžou takoví senioři a seniorky vyslovit své přání prostřednictvím pracovníků a pracovnic domovů seniorů, center, stacionářů a organizací pomáhajících seniorům, kteří životní situaci a rodinné vztahy klientů znají nejlépe a jejich přání vloží do databáze NF ČRo. Ta se letos dárcům otevřela 11. 11. a až do konce roku se v ní objevilo zhruba 6,5 tisíc přání. Splněno bylo 99 % z nich.

Dárkem to stále častěji jenom začíná

Významnou roli v úbytku počtu přání letos sehrál fakt, že někteří dříve osamělí senioři už díky Ježíškovým vnoučatům nejsou osamělí. S dárci si v předchozích ročnících “padli do oka” a zůstali v dlouhodobém vztahu, takže své vánoční přání už si sdělují napřímo bez účasti v projektu. Což je pro organizátory skvělá zpráva a naplnění cíle: “Já si vše píšu do tabulky, aby každý dáreček došel, kam má. Jak je splněno, odškrtnu. Už osmým rokem. Chodí lidé, kteří věnují už po několikáté. Mám už je uložené v mobilu. Znám už jejich jména, hezky se oslovujeme, je to moc milé. Za seniorem se vracejí i v průběhu roku. Našli se a vznikla nová přátelství. Řekla bych, že je to už tak padesát na padesát - dárci noví, a ti stálí,” raduje se z naplnění poslání projektu aktivizační pracovnice Veronika Ludvíčková z domova seniorů v Heřmanově Městci.

Už třetím rokem za osamocenými seniory doma

I letos se projekt zaměřil také na seniory, kteří žijí v domácnostech a bytech, tedy mimo sociální zařízení. Možné je to jen díky ochotným sociálním pracovníkům charitativních organizací, obcí nebo nadačních fondů, kteří celoročně takové seniory navštěvují a jejich přání mohli do systému vložit a následně předat nebo seniora s dárcem propojit.

Mezi přáními se tak i letos objevovalo například dřevo na zimu, náhrada za vysloužilou spotřební elektroniku, drobnosti denní potřeby, ale i osobní setkání a pravidelné návštěvy a výlety. I letos se objevovala převážně přání skromná. V podstatě všechna “zmizela” ze seznamu na www.jeziskovavnoucata.cz během prvních dvou dnů od spuštění projektu, kdy zůstalo k rezervaci necelých 5 % přání. Další ovšem průběžné přibývala tak, jak je zástupci domovů a organizací vkládali. Na konci roku tak zůstalo nesplněných pouze 15 přání, nákladných věcí jako televizor, křeslo, sporák nebo heligonka, která NF ČRo uhradí díky štědrým dárcům ze sbírky Ježíškových vnoučat.

Muzikant Petr cvičí každý den. Od Ježíškových vnoučat dostal plátky na klarinet

Věrní parťáci z řad společností a Českého rozhlasu

Vedle dárců a pracovníků domovů sehráli i letos velkou roli ve výsledné radosti seniorů partneři projektu. Mezinárodní přepravní společnost DHL Express (Czech Republic) s.r.o. svezla bezplatně od dárců k seniorům 827 zásilek, což je mimochodem o třetinu méně než v roce předchozím (1300) a o dvě třetiny méně než v roce 2022 (2500), což opět jen nasvědčuje tomu, že dárci chodí do domovů s dárkem stále častěji osobně a dávají tak větší příležitost vzniku přátelství. Nejčastěji se v zásilkách objevovala káva, čaj, knihy, sladkosti, ale i létající drak, pletací stroj nebo ukulele a kurýři DHL s nimi najezdili ze svozových míst do domovů kolem 3600 kilometrů: „Je nám velkou ctí spolupracovat s Ježíškovými vnoučaty a pomáhat plnit přání osamělých seniorů. Tisíce lidí pro ně pořizují vánoční dárky z vlastních zdrojů a my jim je zdarma doručujeme. Jejich radost je pro nás největší odměnou,“ říká Luděk Drnec, generální ředitel a jednatel DHL Express (Czech Republic) s.r.o.

Dlouhodobý partner Ježíškových vnoučat Kaufland ČR letos podpořil sbírku částkou převyšující 300 tisíc korun. Portál Slevomat v osmém ročníku projektu opět udělal speciální sbírku na podporu osmi organizací pomáhajících seniorům, ve které se mu podařilo získat díky skoro 18 tisícům dárců skoro dva miliony korun. Škoda auto a Škoda Muzeum umožnili hned několik nezapomenutelných zážitků seniorům, štědrým darem ve výši 100 tisíc korun se do uplynulého ročníku zapojila také Alza.cz, ale přidávaly se i ostatní firmy, podniky a organizace, které pořádaly speciální akce na podporu projektu. V součtu se tak na kontě Ježíškových vnoučat sešlo pět milionů korun.

I letos se velmi často objevovali mezi Ježíškovými vnoučaty pracovníci Českého rozhlasu. Přání seniorům organizovali, zprostředkovávali reportážemi posluchačům, ale také je sami plnili. Jako například to paní Evy, která si přála dostat knihu o Českém rozhlasu. Vedoucímu regionálního zpravodajství Petru Sehnoutkovi to přišlo “málo” a tak se rozhodl přinést seniorce a bývalé zaměstnankyni Českého rozhlasu ještě více radosti. Zapátral v rozhlasovém archivu, ve kterém našel nahrávku paní Evy z vysílání. Tu pak redaktor spolu s dárkem seniorce v domově předal a ona tak mohla po 56 letech slyšet svůj hlas “z éteru”. Všechny reportáže z uplynulého ročníku Ježíškových vnoučat jsou nadále dostupné v aplikaci můjRozhlas.

Nezvyklý čtyřnohý host – koník Emil – přišel přímo za klienty Domova pro seniory Nopova v Brně.

Pět milionů korun od dárců bude přinášet radost seniorům v celém následujícím roce

O rozdělení peněz ze sbírky bude Nadační fond Českého rozhlasu již tradičně informovat dárce na přelomu únoru a března. I nadále chtějí organizátoři Ježíškových vnoučat cílit celoroční pomoc na oblíbené pravidelné animoterapeutické návštěvy seniorů, zážitky s virtuálními brýlemi, které umožňují i klientům upoutaným na lůžko zažívat dobrodružství, na podporu duší aktivních seniorů skrze pravidelné doručování kvalitního čtení, sexuální potřeby dříve narozených prostřednictvím profesionálních asistenčních služeb a školení personálu, nákupy kvalitního jídla sociálně slabým seniorům žijícím doma, dobrovolnické projekty aktivních seniorů, ale také na komplexní a celoroční podporu pečujícího personálu sociálních zařízení, jehož pohoda je pro spokojenost seniorů klíčová. “Těší mne čím dál častější zpětná vazba z domovů, že se letos do sbírky oficiálně nezapojí, protože získali díky předchozím ročníkům dostatek dárců, kteří jsou s nimi v kontaktu dlouhodobě a plní přání seniorů nejen v předvánočním čase. V tom vidím největší smysl a přínos celého projektu. A děkuji moc všem lidem, kteří se Ježíškovými vnoučaty stávají, ať už jako dárci nebo zprostředkují přání seniorů,” uzavírá ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu Jiří Váňa.

Ludvík s paní Jaroslavou, klienti pardubického Domova pro seniory U kostelíčka, se mohli podívat do kočičí kavárny, jak si přáli.
Spustit audio