Není čas ztrácet čas. Staňte se Ježíškovým vnoučetem!

10. listopad 2021

Už 15. listopadu startuje 5. ročník Ježíškových vnoučat. Jeho letošním podtitulem je slogan “Není čas ztrácet čas”. Poukázat má nejen na pozornost, které se tisícům starých lidí v Česku nedostává od rodiny, ale i na dlouhodobý stav v zemi způsobený pandemií. 

Charitativní projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu, díky kterému dárci splnili za tři roky téměř 70 tisíc přání osamělým seniorům, se letos opět ponese v duchu setkávání dárců a obdarovaných – tedy Ježíškových vnoučat a seniorů. Alespoň v to tým organizátorů pevně věří.

Pomyslná poštovní schránka Ježíškových vnoučat se letos začala plnit přáními seniorů v druhé půlce září. Za tu dobu zvládli pracovníci domovů, center a stacionářů zjistit a přepsat do databáze více než šest tisíc přání seniorů. A jejich počet bude i nadále narůstat. Domovy, které chtějí do Ježíškových vnoučat zapojit své klienty, mají čas až do Štědrého dne. Aktuálně jich je do projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu zapojených kolem devíti set. Instrukce, jak v případě přihlášek postupovat, najdou pracovníci sociálních zařízení pro seniory na webu www.jeziskovavnoucata.cz

Poslední dva roky nám ukázaly, že nejcennější jsou ty nejobyčejnější věci. A že to nejcennější na světě je blízkost milého člověka

Mezi nejčastější přání dříve narozených patří například předplatné časopisů, kniha, rádio, audioknihy, ale i televize tablet nebo telefon k udržení kontaktu “s vnějším světem”. Zájem mají senioři také o něco pěkného na sebe, sladkosti, panenky nebo návštěvy zvířat v domově. Mezi oblíbená přání (jak ze strany obdarovaných, tak dárců), patří stále častěji zážitky. Ať už jde o výlet do divadla, cukrárny, na ryby, nebo společnou zabíjačka v domově. Oblíbená jsou skromná a osobní přání v podobě společného čtení, doprovodu do kostela nebo obyčejného pohlazení.  “Loňský rok byl pro mnohé smutný hlavně tím, že na osobní setkání nemohlo dojít. I tak se pracovníci domovů snažili s upřímným pochopením, že není čas ztrácet čas, vymýšlet příležitosti pro setkání – přes sklo, přes plot na zahrádce, přes videohovory. To oni zachránili alespoň nějaký čas pro své klienty tím, že jim umožnili cítit blízkost a péči druhých. Ježíškova vnoučata k dárkům zasílaným do domovů připojovali daleko častěji osobní přání pro seniory a dárečky pro personál, jako poděkování za jejich oddanost.” dodává Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu.

I letos mají Ježíškova vnoučata své nepostradatelné pomocníky z řad českých společností

Český rozhlas, Nadační fond Slevomat, DHL, Kaufland … ti všichni se snaží tím, co umí nejlépe, pomáhat Ježíškovým vnoučatům splnit přání seniorů. Slevomat je partnerem Ježíškových vnoučat už od roku 2017. Za tu dobu se díky němu podařilo splnit 371 přání v celkové hodnotě téměř 15 milionů korun. I letos budou kurýři společnosti DHL Express bezplatně doručovat balíčky od Ježíškových vnoučat seniorům. Český rozhlas a jeho stanice se jako každý rok zapojí aktivně do plnění vánočních přání. Moderátoři Radiožurnálu se rozjedou po českých i moravských domovech a příběhy splněných přání pro posluchače také natočí. Dvojka vyveze seniory na divadelní představení Pan Halpern a pan Johnson do divadla Ungelt. Regionální stanice pak budou plnit převážně hudební přání seniorů v domovech. Nově spuštěné vysílání Českého rozhlasu Pohoda přiveze do domovů písničky a vzpomínky. Společnost Kaufland bude stejně jako celý tento rok přispívat na volnočasové aktivity seniorů v domovech, canisterapie, výlety či na vybavení pro pohyb i relaxaci seniorů.

Díky veřejné sbírce můžou Ježíškova vnoučata přinášet radost do domovů celoročně

Dárci mohou plnit přání dárková i zážitková. Jako v předchozích letech se budou moci složit na nákladné dárky pro seniory, například speciálně upravené elektrické vozíky, zdravotní křesla, matrace, promítací techniku do kluboven, venkovní posezení apod. Sbírka běží vždy od Tří králů do Tří králů. Tedy po celý rok. Peníze, které se podaří ušetřit po nákupu všech dražších přání ze seznamu, pomáhají plnit přání pro kolektivy domovů po zbytek roku. Například nákupem venkovních společenských her, mobilních zahrádek, nebo předplatným návštěv odborně vedených zvířat. Finančně bude možné do sbírky přispět na  https://www.darujme.cz/.

Projekt Ježíškova vnoučata doprovodí nejen rozhlasová kampaň na všech stanicích Českého rozhlasu, ale také komunikace na sociální síti Facebook a Instagram s oficiálním hashtagem #jeziskovavnoucata.

Více informací www.jeziskovavnoucata.cz

Spustit audio