Dárkem to pouze začalo! Šestý ročník Ježíškových vnoučat byl bohatý na osobní předávání splněných přání
Uplynulý ročník Ježíškových vnoučat byl po dlouhém čekání opět plný setkání. Oproti dřívějším dvěma ročníkům, které nepříznivě ovlivnila pandemie covidu, v tom uplynulém se to návštěvami v zařízeních pro seniory jen hemžilo. A tak motto šestého ročníku “Dárkem to často jen začíná” se zhmotnilo nad všechna očekávání.
Za patnácti tisíci splněných přání stojí zrod hned několika nových přátelství mezi seniory a Ježíškovými vnoučaty. A díky 3,3 milionům korun, které věnovali ve sbírce štědří dárci, může Nadační fond Českého rozhlasu posílat radost k seniorům opět celý rok.
Do šestého ročníku Ježíškových vnoučat se vložením přání zapojilo 623 domovů pro seniory, pečovatelských služeb a dalších organizací pečujících o seniory. Splněno bylo od 14. listopadu do dnešního dne téměř patnáct tisíc přání, z toho 900 zážitkových. “Od pracovníků zařízení ale víme, že přání některých seniorů už se do Ježíškových vnoučat vůbec nedostanou a plní je napřímo Ježíškova vnoučata z předchozích ročníků, protože tehdy to dárkem začalo a dnes jsou z dříve cizích lidí blízcí a přátelé,” raduje se z většího zájmu dárců o osobní setkání ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Gabriela Drastichová.
Z veřejné sbírky Ježíškova vnoučata, do které mohou dárci přispívat celoročně, se plní nákladná přání, která na seznamu po novém roce zůstávají nesplněna. Letos mluvíme o 89 přáních, které bude možné zaplatit právě z peněžních darů Ježíškových vnoučat. Od listopadu loňského roku do letošních Tří králů přispěli dárci částkou 3,3 milionů korun. Peníze, které na kontě po uhrazení nákladných přání zůstanou, investuje nadační fond do celoroční radosti seniorů a také do podpory pečujících.
I v šestém ročníku měli senioři převážně skromná přání. Nechyběly ale ani dobrodružné duše s touhou splnit si životní sny
Mezi nejčastější přání seniorů patří standardně předplatné časopisů, teplé deky, něco dobrého na zub, ale i výlety za kulturou, poznáváním, do přírody nebo rodného města. Ani letos ale nechyběla přání odvážná, jako například seskok padákem, striptýz do domova se zvláštním režimem nebo let ultralightem. Oblíbená jsou i přání jednotlivců, která ve výsledku těší celý domov. Řeč je o hudebních nástrojích, které následně v rukou seniora těší nejen klienty a personál, ale i návštěvy či štamgasty hospůdky v obci. Mezi přání, které ve výsledku udělají radost i ostatním obyvatelům, patří také návštěvy umělců v domově. Zmínit můžeme pro šestý ročník například Zlatého slavíka Marka Ztraceného, který s kytarou rozsvítil celé zařízení v Novém Strašecím.
I letos dárci mysleli na personál v domovech. Často k dárku přibalili něco dobrého, kávu, sladkosti, nebo “jen” milý vzkaz pro pečující. Do domova Alzheimer Darkov například dorazilo hned devět masérů, kteří vedle paní Lidušky, která si masáž přála, namasírovali všechny klienty včetně pečujících. Právě jim patřila v uplynulém roce větší pozornost ze strany nadačního fondu. Díky dárcům z 5. ročníku Ježíškových vnoučat mohlo být 10 poskytovatelů pobytových sociálních služeb pro seniory zařazeno do programu D.O.M.A. organizace MILA. Díky Českému rozhlasu vznikla s koncem minulého roku také podcastová série HOŘÍM, kterou provedla Simona Bagarová, zakladatelka organizace MILA, která pracuje na tom, aby bylo dobře seniorům i pečujícím. Podcastová série je k poslechu na https://www.mujrozhlas.cz/horim.
I letos patří poděkování partnerům, kteří často pomáhali nad rámec očekávání, tiše a bez zájmu o propagaci
Mezi patnácti tisíci přání se našlo 1960 balíčků o váze 4,5 tisíce kilogramů, se kterými kurýři DHL Express najeli 7200 km, aby je bezplatně dopravili od dárců k seniorům. Skvělá byla i podpora ze strany společnosti T-Mobile, která darovala 150 LCD televizí do domovů pro seniory a dobrovolníci z T-Mobile navíc bezplatně navštěvovali zařízení a pomáhali s instalací televizí, tabletů i telefonů od Ježíškových vnoučat. Stejné skvělý přístup čekal Ježíškova vnoučata letos od společnosti Kaufland. Ta nejen že nabídla své prostory pro natáčení předvánočního spotu, a celoročně podporovala veřejnou sbírku Ježíškova vnoučata, navíc splní seniorům v Jevišovce přání zabijačkových hodů. Ježíškovým vnoučetem je opakovaně také společnost Škoda Auto, která pozvala seniory do Národního divadla na Prodanou nevěstu a skupinu seniorů z několika krajů pozvala a s péčí sobě vlastní zavezla také do Muzea a depozitáře Škodovky. V neposlední řadě patří poděkování Českému rozhlasu. Obdivuhodné role se opakovaně při šestém ročníku projektu zhostil Český rozhlas Dvojka, a to nejen ve vysílání, ale také osobními návštěvami domovů, nebo pozváním seniorů z několika zařízení k živému přenosu Tobogánu v budově Českého rozhlasu v Praze.
Ježíškova vnoučata zamíří vedle zařízení pro seniory také k osamělým seniorům, kteří žijí doma
V ročníku sedmém se chce nadační fond zaměřit i na ty seniory, které tíží samota zdaleka nejcitelněji, a to na seniory a seniorky žijící doma bez laskavé pozornosti a péče svých blízkých. Skvělé zpravodajské zázemí Českého rozhlasu ve spolupráci s velkou rodinou Ježíškových vnoučat totiž může dokázat zázraky. A na ty právě Ježíškova vnoučata rozhodně věří!